Sörens Bloggbok

Lady Elaine

På en resa både över och under haven till hästar och hovslagare runt om i världen. . . . .

HEMSIDAN

Framme i Nya Världen

4 Atlantens östra ÖarPosted by sören Wed, January 28, 2015 20:18:46
Jag är nu framme och ankrad i Karibien.
Resan har gått bra och allt är väl.
Jag har inte funnit någon tillfredsställande internet ännu men håll ut så kommer mera.
Det tar lite tid att finna det man vill på nya ställen.

Bilder kommer också strax!

Ett litet kaffe har internet här i byn som funkar riktigt bra.
Jag måste dock hinna ikapp med lite bilder och annat görande.

Att söka är seglarens vardag

Vi är nu inne på det sista dygnet på Atlanten

4 Atlantens östra ÖarPosted by Sonny Tue, January 27, 2015 20:31:01
27 januari och en dag kvar att segla om allt går som planerat och om vi är där jag tror vi är.
Sverige är knappt 840 sjömil långt från norr till söder.
Vi har snart seglat ca 3000 sjömil från Las Palmas, så ni förstår att det är en bit.
"Vägen till Las Palmas från Tjörn var 1726 sjömil".
Närmsta vägen över Atlanten är ca 2800 sjömil men vi har inte seglat den vägen utan var en bra bit ned mot Kap Verde.

Man går där nedåt för att vindarna brukar vara mer stabila på de latituderna.
Samtidigt vinglar vi runt lite för att finna bekväma (bogar).
Jag vet inte om man säger bogar när vinden kommer rakt akter ifrån. Bra rumpor heter det inte vet jag men vore passande.
Som ni ser kommer man väldigt långt även i små farter om man håller på ett tag.
Det är Kl.12.00 UTC 120 sjömil kvar till viken vi skall ankra i.
Sainte-Anne heter den och ligger på den sydvästra ändan av Martinique.
Med 5 knops fart så seglar vi 120 sjömil på ett dygn så i morgon är vi framme.

Allt har gått bra och jag mår bra.
Båten är hel och inget har gått sönder.
Det enda som fallit över bord är en skruv med plast vred som håller en solpanel.
Dessa skruvar har hela tiden varit i kortaste laget men är nu ersatt av en riktig bult. Sjögräset är det som ställt till mest problem och försinkat oss en dag.
Men vi har inte bråttom.
Jag har provat fiskelyckan i dag med ett mindre drag utan ståltafs.
Men efter några minuter så släpar vi en sjögräsruska efter oss som ingen fisk vill ha.

Saint Lucia är ön närmast söder ut och i dess norra ända ligger Rodney Bay.
Där landsteg Mike från USA på båten Sea Hawk i måndags morse tillsammans med Åsa från Sverige. Endast 20 sjömil är det mellan dessa vikar.
Världen är liten.
Vi träffades första gången i La Coruna och har sedan möts många gånger.
Och Åsa träffade jag utanför Viggo tillsammans med tyska båten Sea Below.

Världen är inte stor den är mycket mindre än du tror

UTC 12.00; 14 30.1N 058 54.4W Luft 27 Vatten 25

Tid är ett relativt begrepp svårt att förstå

4 Atlantens östra ÖarPosted by Sonny Mon, January 26, 2015 21:46:12
26 januari är det tre veckor sedan starten från Las Palmas.
Tre snabba veckor som gått otroligt bra (ca 2800sjömil).
Enda motgången är sjögräset som man får hålla i styr mest hela tiden den sista veckan.
Fast jag är väldigt glad att det inte är plast och skräp.

Den färska frukten är slut då jag fått äta upp lite mer än ransonen så inget skulle förfaras.
Det är dock nära till land och proviant så någon överhängande risk för skörbjugg är det inte.
Jag har tänkt en del på ungdomarna som vill ha erfarenhet genom att korsa Atlanten.
I stort sett har jag hissat upp seglen i Kanarieöarna och ändrat lite norr om Kap Verde sedan har Elaine gått av sig själv.
Frånsett sjögräset som ställt till det.
Att glida över på detta vis ger ingen seglingserfarenhet tycker jag.
Här är inga grund och inga vindar som vrider hit och dit eller ändrar riktning vid lunch.
Om ungdomarna tränat lite svensk skärgårdssegling så skulle de fått betydligt mera kött på benen.
Eller Engelska kanalen skulle också ge dem otroligt mycket mer än Atlanten.
Fast det är betydligt jobbigare så klart och lockar inte så mycket skulle jag tro.

Däremot att uppleva överfarten med värme och vågor samt djurlivet ger en fantastisk kick.
Och att ha Karibiens lätta leverne som morot gör inte saken sämre.
Flera ungdomar som tyckte det var jobbigt att segla till Kanarieöarna flög över istället.
Och i stort sett flyger alla tillbaka, endast några tappra ungdomar seglar.
Jag tror tillbakafärden kan ge betydligt mera seglingserfarenheter på grund av att vädret inte är lika stabilt.
Absolut rekommenderar jag en översegling för njutning skull, det har hittills varit fantastiskt.

Det är nu två dygns segling kvar (220 sjömil).
Tanken har dock slagit mig att fortsätta att segla när det går så fint.
Ett par veckor till nu när flåset är uppe skulle inte vara svårt.
Men man skall sluta när det är som roligast så jag får hejda mig.

Att bara göra det lätta blir ingen duktig utav

UTC 12.00; 14 48.2N 056 52.4W Luft 27 Vatten 24

Ibland är allting så lagom

4 Atlantens östra ÖarPosted by Sonny Sun, January 25, 2015 18:23:31
25 januari blev det mer vind och fart men annars lugnt på alla sätt och vis. I går kväll såg vi åter ett stort fartyg på AIS skärmen med begränsad manöverförmåga. Undrar om den är trasig eller bara driver för att få tiden att gå. Lasten på många fartyg byter ägare flera gånger under transporten i ren spekulation. Den låg där den låg och var inte i vägen. Senare på natten hade den fått fart igen och gav sig iväg. Det var tre långstjärts fåglar som skrek godmorgon åt mig i morse. Flygfiskarna har varit i farten med sina flygövningar. Det finns fler sorter som visar sig här ute. En del har även stora analfenor som vingar. Annars har djuren inte visat sig så flitigt i dag. Jag saknar den vackra valen och hoppas på ett återseende så klart. Medan jag står med båtshaken och jagar sjögräs spejar jag efter denna skönhet som rörde sig så vackert kring Elaine. Vi får se om vi träffas igen fast havet är stort. Däremot såg jag en riktig snabbsimmare med en längd runt dryga metern. Med 15-20 knops fart stack denna skimrande racer iväg och lämnade endast virvlar på ytan. Kanske en svärdfisk. Att tråka ut er med de vackra solnedgångarna och soluppgångarna skall jag inte göra. Men det är fantastiskt att se dem varje dag på morgonen och kvällen. Och lika så stjärnorna som kommer så fort efter att solen gått ned. Ibland är det något moln som är lite i vägen men för det mesta är det klart. Inget gråväder här inte som man fått genomlida varje vinter i Västsverige. Något litet moln har droppat lite regn på oss ibland men inte så vi blivit speciellt våta. Polstjärnan är alltid där den är, de andra rör på sig precis som jag. Vi ligger nu snart fem timmar efter svensk tid. Det betyder att vi seglat 75 grader väster ut från Sverige. Lite knappt en femtedel kring jordklotet.

Solen står högt på himmelen nära ekvatorn

UTC 12.00; 15 03.6N 054 47.6W Luft 27 Vatten 24

De flesta vill göra samma sak i dag som i går

4 Atlantens östra ÖarPosted by Sonny Sat, January 24, 2015 22:50:34
24 januari, För att få lite nattro så drev vi flera timmar på grund av sjögräset som stör vindrodret. Det är märkligt hur man förändrar sin syn på resan under dess gång. När jag startade från Las Palmas ville jag över så fort som möjligt men nu är jag inte så noga med att nå land. Jag trivs bra på havets vidder och skulle kunna segla runt här ett tag till. Men var sak har sin tid och det börjar dra ihop sig till att gå iland. Frukten och tomaterna börjar att ta slut men vatten och konserver har jag gott om. Rutinerna rullar på. Morgonen startar men en halv liter vatten. Jag försöker få i mig minst två liter om dagen gärna mer nu i värmen. Sedan blir det äppeljakt, att finna det skruttigaste äpplet som har närmast till döden i nätet. Likt vargen i skogen väljer jag det svagaste. Man måste ta vara på maten så att inte ett ruttet äpple förstör de andra. Sedan blir det apelsin jakt. Det är betydligt svårare då dessa håller sig finare. Men de som tappar glansen och blir matta är slöa och lättfångade. Lika dant som hajen på revet som äter de mest lättfångade fiskarna för att hålla matreserven i god kondition. Jag känner mig lycklig som har karaktär och förmåga att avstå de finaste frukterna och spara dem för framtiden. Precis som Hajen och Vargen gör med sitt matförråd. De flesta människor har tyvärr inte denna förmåga utan gör tvärt om. Det är konstigt att människan har så svårt för lite sunt förnuft. Jag avnjuter äpplet och apelsinen i sittbrunnen tillsammans med solen som skiner så fint i öster. Sedan kokas det ägg och gröt. Detta kan ta sin tid beroende på vågornas välvilja. Lite Lunch och mellanmål blir det på dagen och innan det skymmer då serveras kvällsmat.
När det mörknar börjar jag att sova mina stunder mellan spaning efter andra fartyg på havet. Jag vet att en del sover hela nätterna och litar på att andra ser dem men jag är inte mycket för att chansa. Därför blir det en del vila även på dagen. Det hinns med lite läsande och skrivande samt något fix och skruvande om lusten kommer. Att försöka få kontakt med radion så jag kan sända mina brev kan ta lång tid vissa dagar. För det mesta är det gjort på någon halvtimma. Det är så dagarna rullar på i ett rysligt snabbt tempo.

Att bryta rutiner och vanor utvecklar och stimulerar

UTC 12.00; 15 21.0N 053 02.6W Luft 26 Vatten 24

Avbrott i ledigheten med dramatik

4 Atlantens östra ÖarPosted by Sonny Fri, January 23, 2015 20:01:58
23 januari, En av höjdpunkterna i går kväll var en stor svart Fregattfågel som elegant cirklade upp på termik vindarna. När den nått en ansenlig höjd gled den iväg till nästa plats med termik vind för att återigen cirkla sig upp i skyn. Så där höll den på medan den försvann i fjärran med sina två spröt i rumpan. Ni har säkert sett dem på TV när de blåser upp sin röda påse som de har på halsen och bröstet. Att sjögräset var ganska frånvarande och höll sig borta gjorde att kvällen blev en njutning med fin solnedgång att försöka fånga. Att studera molnen som formas av de uppåtstigande vindarna är också fascinerande att ta del utav. Mitt i ett stort hav av vatten och vind händer mer än man tror. Trots att det nästan inte blåser alls visar vindexen i masttoppen vind från nord medan vimpeln på vindrodret visar vind från syd och vi seglar mot väst i mellan tre och fyra knop långa stunder. Jag förstår inte hur det fungerar. Mörka moln tonar upp sig runt om oss i horisonten och det regnar under fler av dem. Där vi befinner oss mitt i grytan är det klarblå himmel och märkliga vindar. Stjärnorna är snabba på att fylla den mörknande himmelen när solen har försvunnit. (Lite blixtar och åska till det här så har vi en klassiker till skräcksen). I orkaners bankammare är det inte som vi lärt utan helt andra villkor som gäller. Detta blir för mig en gåta, men fakta har jag kvar och dessa kommer att förbrylla mig länge. Vissa saker får man acceptera utan att förstå. Men härligt är det att få uppleva dessa märkliga ting som jag egentligen inte trodde fanns.

När solen åter finner oss på morgonen så tunnas de mörka molnen ut och blir till strimmor som försvinner. Vinden kommer sakta tillbaka och havet börjar röra på sig. Nya små vita tussar till moln bildas och börjar täcka himmelen. Återigen seglar vi mot väster. Ett härligt avbrott på resan som ger många tankar att tänka. Vardag igen, sjögräset gör sig påmint ibland och flygfisken glimmar i morgonljuset. Resten blev en lugn dag på havet.

Många vindar små blir stora tromber då de leka tillsammans

UTC 12.00; 15 28.3N 051 41.6W Luft 28 Vatten 24

Det är sällan det blir som det förutspås

4 Atlantens östra ÖarPosted by Sonny Thu, January 22, 2015 20:57:28
22 januari, Igen blev det mycket sjögräs och mindre vind.
Att rensa styråran är tidvis ett heltidsjobb även på natten.
På morgonen dog vinden ut och kom sedan från syd ett tag.
Det är en hel del stora moln i dag som suger upp luften och skapar oreda på passaden.
Detta är en barnkammare för Karibiens orkaner, fast de föds inte så här års som tur är.
Jag drog mig lite söderöver i natt eftersom det skulle vara mera vind här nere, men så var det inte.

Den senaste väderprognosen stämmer inte alls i styrka eller riktning på vind.
Eftersom jag lever i verkligheten så seglar jag på i det väder som är.
Riktigt skönt förresten.
För det mesta går det inte så fort men ibland kommer det rejäla vindar och några droppar regn.
Det är därför inte läge att hissa min supergenua utan vi får njuta lite längre tid på havet.

Närmar oss målet gör vi i alla fall och jag läser en del om några av alla de öar som finns i de östra delarna av Karibien.
Otroligt många är de skall ni veta.
Att fastna här i många år verkar vara väldigt lätt.
Att välja ö, land och ankrings vik verkar däremot ytterst svårt.
Så många vackra platser finns det att det tar många år att besöka dem alla.

Min förhoppning är att komma tillbaka om några år när Afrika är rundat.
Jag hopas då att tid finns för en mer grundlig njutning av detta paradis som det verkar.
Det har vuxit till sig en kriminalitet här på vissa öar med regeringar som inte lyckats så bra.
Dessa öar och länder undviker man så klart.
Där ryker en stor del av öarna som inte kommer att besökas.

Likaså andras råd och erfarenheter gör att en annan stor del försvinner.
Men fortfarande finns det många kvar att njuta utav.
Rehua, katamaranen med engelska familjen har tagit sig till Bequia som är en liten ö i Grenadinerna ca 85 sjömil söder om Martinique.
Det var de som checkade in i Las Palmas hamn samtidigt som oss.
Dagar som denna är det även läge att passa på och sova ikapp en del sömn som sjögräset stulit.
Att fiska i dessa vatten ger endast gräs på kroken, mycket gräs.

Vinden kommer vinden går

UTC 12.00; 15 57.3N 050 10.9W Luft 27 Vatten 24

Det finns mycket vackert att skåda i haven

4 Atlantens östra ÖarPosted by Sonny Wed, January 21, 2015 21:03:12
Lite mer vind kom i går kväll och gav extra fart på skutan.Enligt vädergubbarna så skall det bli fina vindar sista veckan innan ankaret får fäste i sanden.Det är nu en sådan där segling jag drömt om och trodde det skulle vara frånsett sjögräset. Sjögräset kommer i långa strängar så jag undrar hur de kan hänga ihop så på havet. Jag tvivlar på att de kan simma för att stanna tillsammans.

Två vita fåglar med lång svans cirklade runt Elaine en lång stund.
Och flygfisk ser jag väldigt ofta, det är bara att vänta en stund så hoppar alltid någon upp och flyger elegant iväg.
Havet har blivit blåare de sista dagarna och nu är det snart 24 grader varmt kring kölen.
Och som grädde på moset såg jag i dag min första riktiga val.
Delfinerna som även de är valar får ursäkta.
Denna var en gråbrun val på runt sex meter med ljusare undersida och vita bröstfenor.
En liten delfin lik ryggfena satt långt bak på ryggen och andningshålet var långt fram på det bardvals lika huvudet.
Graciöst och feminint rörde den sig kring Elaine då och då i flera timmars tid.
Det blev lite fler flygfiskar i luften när valen besökte oss.

Mitt i denna euforiska stämning möter vi en liten havssköldpadda! På runt trettio centimeter.
Man undrar vad den lille krabaten gör här ute.
Dagar som denna har man inte så bråttom att nå land.
Och bättre sällskap är svårt att finna.
Det är omöjligt att känna sig ensam här ute som så många tror.
Detta måste upplevas av var och en för att förstås.

Den jagande båten kom som närmast en sjömil så det var ingen kvinnlig besättning från Frankrike.
De gick lite norr om oss.
Jag ropade upp på VHF radion och en fransk herre svarade på bra engelska.
Han ville nog ha flickorna för sig själv.
De hade seglat från Frankrike till Las Palmas och var nu på väg till Martinique de också. Vi får se om vi träffas på land.
Och jag är inte säker på att det är en sjöjungfru som skymtar i djupet.
Reklam är en sak och verkligheten en annan det förstår alla.
Men många hoppas på att det skall vara sant och köper ändå.
Det är en kraftfull marknadsföring skall ni veta och svår att stå emot för så många.

Man skall inte ha bråttom när naturen underhåller