Sörens Bloggbok

Lady Elaine

På en resa både över och under haven till hästar och hovslagare runt om i världen. . . . .

HEMSIDAN

Atlantsegling

5 KaribienPosted by Sonny Fri, June 10, 2016 14:23:59
9 juni Startade med stora vågor och stora mängder med vind. Även om farten på vinden inte var så stor så fins det gott om den. Detta är segling som den för det mesta brukar vara på Atlanten för mig. Hittar man rytmen med vågorna och justerar seglen efter vinden så går det riktigt bekvämt och många mil hinns med på dygnet.

Himmelen var på morgonen täckt med lätta gråa moln. Det blev därför väldigt ljust även om det tog halva dagen för solen att få bort slöjorna så har det varit varmt och skönt.

Jag har haft ute min fiskekrok i två dagar nu utan resultat men vi ger inte upp utan den får hänga på släp några dagar till. Jag hoppas på en liten firre och inga stora bjässar som vi brukar kroka.

Vi är fem båtar som ligger på linje utav en sträcka på 225 mil. Alla verkar vilja till Flores men om alla kommer dit är svårt att veta. I Horta ligger Bitte och Per med båten Pangea Ultima och hoppas vi svenskar kommer dit i stället. Det är mindre än halva sträckan kvar "800 mil" men ändå väntar många dagar segling.

Vem vet var man hamnar till slut

35 15.43N 047 50.180W

Väckt av en vissling

5 KaribienPosted by Sonny Thu, June 09, 2016 14:39:52
8 juni blev jag väckt av en välbekant vissling. Delfinerna kom på besök tillsammans med soluppgången. Det var längesedan jag träffade på några delfiner så det var extra trevligt att höra deras visslande och pipande. Då går det både fort och lätt att komma upp på däck. Annat är det då klockan ringer, då går det segt.

Det var väldigt många av den lite prickiga sorten som samlades en stund kring Elaine och pilade fram i vattnet. Några även hoppade högt över ytan men de flesta simmade under ytan mest hela tiden. De håller andan rysligt länge trots att de simmar så fort.

Detta är en av de absoluta höjdpunkterna med seglarlivet som inte med ord kan beskrivas. Alla som upplevt en sådan här stund vet vad jag menar. Men idag var det soluppgång samtidigt vilket gjorde det till något extra. Efter att varit borta någon halvtimma så kom de tillbaka på en kortare visit innan de försvann i fjärran.

I går hände något med elens volt som gjorde mig förbryllad varför storkoll fick göras. Jag upptäckte då att solpanel jag har löst och flyttar runt inte gav ström. Det var en avkorroderad kabel. Trots två lager av silikon och krympslang hade det kommit in saltvatten och ätit upp koppartrådarna. Det fick bli vaselin och butyltape denna gång så håller det säkert några år med det också. Panelen har varit med i många år och nu är den tillbaka och producerar el igen.

El konstigheterna kan ha berott på en lite lös säkring vilket jag inte tror. Utan kanske kan det vara en säkerhets strömbrytare som bryter strömmen då batterierna är halvfulla. Det går inte att öppna den men den skall kollas någon dag med mitt extrabatteri. Det är en elektromagnet "sollinoid" i den. Nu kör vi med raka rör så länge och allt verkar bra.

En fransk segelbåt siktades i dag. Första segelbåten som visar sig på denna seglats. Det var en fransk båt som var på väg till Flores. Trots att vi har samma mål så sågs vi bara några timmar.

Jorden är rund och runt den går inte att se

34 55 36N 050 24 33W

På stilla hav tar vi fart igen

5 KaribienPosted by Sonny Thu, June 09, 2016 14:01:59
7 juni började utan vind men med solen kom lite fläktande så vi började segla igen. Vi följer med vinden får vi se var vi hamnar. Nu kommer den passande nog från sydväst och vi skall nästan åt sydost för att finna någon av öarna här ute i Atlanten.

Det har varit lätta vindar hela dagen även om de sakta ökar. Vi började med 2 knop och är nu uppe i 5 på kvällen så det blev precis lagom till slut. Havet har även lugnat sig så nu går det stadigt utan att rulla. Vi har sett två fartyg förut på seglatsen och i dag fick vi se två till som möttes ett par mil ifrån oss. Det verkar därför som vi kommit i härheten av någon bra rutt för stora skepp.

De andra segelbåtarna har fortsatt i samma fart då Elaine vilade sina segel samtidigt som vinden vilade. De har därför kommit ifatt oss en del, även om de ligger en bit längre öster ut. En del är närmare Azorerna än Elaine också. Den båt som seglat längs söder ut har kommit allra längst åt öster vilket inte är så konstigt. Sedan är de utspridda mellan honom och en båt på min västra sida.

Vi byter positioner var kväll så vi har koll på varandra. Svenska båten Bold Venture och jag samt en holländare byter även några ord och positioner på morgonen. Den här SSB-radion är faktiskt en fantastisk mackaper. Vilket så klart den erfarne seglare Gunnar på Grötö förklarade för mig under ett julbord. SSB, AIS och EPIRB seglar men inte utan om man inte har ... Vad han sa mer den gången lämpar sig kanske inte att skriva här då det är läsare som faktiskt seglar utan dessa tekniska grejor.

Okunskap har inget med intelligens att göra

Position 34 22.78N 52 24.76W

Nu vilar vinden

5 KaribienPosted by Sonny Thu, June 09, 2016 13:59:52
6 juni försvann vinden några timmar på natten för att komma tillbaka lite lagom från norr. Sedan försvann den igen vid tvåsnåret på dagen och väntas vila tills tidigt i morgon. Vi passar därför på att vila oss också. Men havet var riktigt gropigt och Elaine gungade friskt innan havet lugnade sig fram åt kvällen så det var svårt att göra varken det ena eller andra.

Vi har haft besök av de små seglande maneterna "Portages man of war" Tyvärr har det varit för guppigt för att försöka få någon bild på dem. Och det magiska ljuset har heller inte infunnit sig. Även den lilla stormsvalan har varit här och hälsat på.

De andra båtarna i närheten har redan startat sina motorer och bränner diesel. Men den tyska båten Wahkeena berättade stolt via mail att de inte använt sin motor på hela vägen till Azorerna. Där ser man, det kan bli seglare av dem också på gamladar. Och framförallt så sparar de en ryslig massa pengar på att inte bränna diesel. De anlände till Ponta Delgada nu i eftermiddag efter 17 dagar på havet.

Vi har vänner över allt.

Position 34 04 05N 53 11 85W

Möte med orkan

5 KaribienPosted by Sonny Mon, June 06, 2016 21:03:55
Storseglet surrades, förseglen revades och fick var sin spirbom. Farten reducerades till mellan fyra och fem knop. Jodå, förberedda var vi då information om orkanen kommit från flera håll de sista dagarna. Klockan åtta på morgonen skulle ovädret vara över oss och i tolv timmas tid troligen plåga livet ur oss. Redan på natten spanades det åt alla håll men ett förrädiskt lugn omgav oss och vinden minskade. Det verkade inte vara rätt läge att öka segelytan så vi fortsatte att smyga fram i nattens mörker. Vi hade gjort vad vi kunnat i förberedelser så nu var det bara att vila innan den stora drabbningen. Väntan blev svår. Att veta vad som kommer att hända när man ser bländande blixtar i skyn och höra vindens dödsbringande skrik är inte lätt. Men redan nu kunde jag känna orkanens vassa tunga trasa sönder kläderna på min kropp och sarga Elaines segel till trasiga trasmattor. Då vi är fler båtar i området funderades det på hur många som skulle gå under av oss. Båten som bröt masten och hittade en ny på Bermuda kanske inte hunnit så långt än. Men skulle hans mast brytas igen? Vem vet vad som hända skall. Klockan blev åtta och försiktigt tittade jag ut för att se blixtar och svarta moln. Men min förvåning blev förvånansvärt stor. I norr var det stora mörka gråa moln och i söder var det gråa moln i långa rader. Men ovanför oss var himmelen blå och i öster fick vi ett strålande leende av solen. När jag vände mig mot väster fick jag en smekning på min kind och håret rufsades till när jag förstod att Bonny var här. Hon hade letat efter mig. På Kuba, längs Amerikas kust och på Bermuda men här ute fann hon mig. Vi skall segla till Azorerna tillsammans sa hon och tog tag i seglen lite granna. Om inte Elaine vaggat fram hade jag stelnat till som en pinne. Men det går inte då man måste vara mjuk i kroppen och följa vågens gång på havet. Nu blev kroppen mer som gelé kan man säga. Hela dagen har det varit solsken och fin segling med lagom vind. Både jag, Elaine och Bonny har haft en fin dag tillsammans. Det är som vanligt, man skall inte lyssna för mycket till rykten på bygden. Ifall jag skulle få för mig att skriva en bok om min seglats så är i alla fall titeln helt klar. Vinden är min vän. Något mer passande har jag svårt att finna. Nu skall det bli spännande att se hur vindarna blir de närmsta dagarna efter alla spekulationer som stämde så dåligt. Det blir som det blir ändå Position UTC 15.00 33 48 82N 55 03 93W

Hellre jagad av vargar

5 KaribienPosted by Sonny Mon, June 06, 2016 21:02:21
4 juni startade tidigt. Redan på natten vid 3-tiden kom starka vindar och kraftigt regn. Ja det regnade så mycket en stund att det inte gick att se om vi var under eller över ytan. Den ökande vinde har gett bra fart på Elaine vilket är bra då vi nu är jagade. Det är en flicka från USA som har vägarna hit åt. Därför har vi lagt kursen mot Afrika en stund och hoppas att Bonny som hon heter inte hittar oss. Enligt ryktarna är hon på väg mot en punkt där vi troligen varit om två dagar på vår gamla kurs och mött henne helt säkert. Kanske var det detta hon räknat ut. För er som inte hört talas om Bonny så är det ett oväder som terroriserat USAs östkust ett tag och nu gett sig iväg över havet. De senaste rapporterna säger dock att hon håller ett öga på mig och kommer nu lite mer söder över. Det rapporteras också om att hon inte orkar ta sig ända till Elaine och mig utan tröttnar ganska ordentligt. Kanske får vi möta henne ändå som en frisk bris som ger god fart mot Azorerna i stället för Afrika. Och kanske var det bara de den lilla flickan ville från början. Man kanske inte skall springa ifrån flickorna hela tiden. Ingen vet vad andra har för avsikt Position kl. 21.00UTC 33 33N 56 26W

Värmen försvann

5 KaribienPosted by Sonny Mon, June 06, 2016 21:01:07
3 juni och i dag kom det ett brett band av svarta moln från väster. Detta band täckte hela himmelen från horisonten i söder till horisonten i norr. Med sig hade molnen en stark vind från väster som fick den sydliga vinden att försvinna på ett kick. De starka vindarna blåste på oss i fem minuter och sedan har det varit fina seglingsvindar så vi kan hålla fem knop och ibland lite mer. Efter denna show blev himmelen grå och värmen försvann. Det är nu tröja och långbyxor som gäller för att inte frysa. Men när Bonny härjar färdigt i Amerikat så kommer säkert värmen tillbaka lite granna. Alla båtar i klungan som lämnade Bermuda håller nu därför en ganska östlig kurs och hoppas på att Azorernas högtryck skall komma och växa sig starkt igen. Golfströmmen härjar även här ute och gav oss 10 extra mil första dygnet. Men en kontra ström tog ifrån oss 18 mil andra dygnet. Vad som händer tills i morgon får vi se. Ibland ger man och ibland får man Position 15.00 UTC 34 14 00N 059 33 100W

Mörk i synen var vattenmonstret

5 KaribienPosted by Sonny Mon, June 06, 2016 20:59:51
2 juni fortsatte med lätta vindar. Men på förmiddagen kom ett stort svart moln med lite bris. För att undvika detta mörka monster så ändrade vi kurs lite mer östligt. Men då sträcktes en lång mörk arm ut åt det hållet. Det fick bli den lite mer nordliga kursen igen som vi hade innan första undanmanövern. Eftersom vi fick lite mer fart av vinden de mörka molnet spred omkring sig lyckade vi hålla oss undan tills det mesta vattnet försvann ur molnet och det blev på bättre humör. Ljusare i synen och med vit mössa förenade sig sedan molnet med de andra molnen på himmelen. Om det är någon som kollar in mina positioner och undrar varför jag är på väg mot Island så finns en förklaring. Första biten undvek jag ett stiltje område genom att gå lite norr ut. Sedan är faktiskt närmsta vägen i en båge över den platta kartan. Jorden är rund men kartan är platt därför blir raka streck på en jordglob böjda streck när globen plattas ut till en karta. Sedan vinglar jag även runt lite på havet för att hitta de bekvämaste vindarna och vågorna men jag försöker segla den närmsta vägen så bekvämt som möjligt. Och kommer det något ruskigt lågtryck kan det hända att man får segla sydöst i tre dagar som den Tyska båten Wahkeena gjorde. De har föresten bara ett par dagar till på havet innan de är framme på en av Azorernas öar. På radionätet i dag var det bättre fart än i går. Jag vet inte hur många holländska båter som är på havet men det verkar vara en del. Och vi andra är ett gäng också. En av båtarna hade krockat med en val i dag vilket inte är så vanligt men händer ibland. Valen gjorde i brallorna men verkade klarat sig fint då den simmade iväg rapporterade skepparen. Det är många fler än båtar på haven Position 15.00 UTC 34 03 350N 061 02 132W