Sörens Bloggbok

Sörens Bloggbok

Lady Elaine

På en resa både över och under haven till hästar och hovslagare runt om i världen. . . . .

HEMSIDAN

Engelska Kanalen Passerad

6 Norra Atlanten öster utPosted by Sonny Thu, July 28, 2016 10:35:06
27 juli gick det väldigt bra hela natten så vi var för tidiga vid passagen Dover, Calais. Det blev till att reva segel och reducera farten så vi skulle kunna gå ut från Kanalen när strömmen vänder. Det blåste en del så vågorna byggde sig stora men då vi smög fram hade vi inga problem med dem. Det var även grått med regn hängande i luften.

När det sedan började närma sig kom flera segelbåtar ut från Boulogne Sur Mer och ville vara med i racet. Endast ett stort Passagerarfartyg kom från England och skulle till Calais då jag passerade. Vi var över en sjömil ifrån den då den gick in till Calais så någon trafikstockning var det inte i dag.

Sedan bar det iväg i solsken och många knop då vinden var bra och strömmen stark. Elaine och en 22 meters segelskuta med ett råsegel uppe vid namn Ernestine var de enda som gick en bit ut från land efter vi lämnat den beryktade kanalen. Alla andra segelbåtar går alldeles vid land och övernattar i marinorna.

På så vis får de medström vid var segling mellan hamnarna. Det tar dock otroligt med tid i anspråk. Seglar man med strömmen så får man mer tid i den och kommer längre. Seglar man mot strömmen blir den perioden kortare som inte ger så många mil. Om man jämför strömmen vid land som ligger stilla hela tiden. Så att segla hela tiden är otroligt mer effektivt trots lite motström då och då.

Tre dagar tog vi på oss denna gång. När vi seglade åt andra hållet gick det åt betydligt fler dagar. Men här är det mest västanvind så här års så det är inte så konstigt.
Vinden skall mojna framåt natten så det blir en lugn natt på Nordsjön efter en frisk och härlig dag. Kan vi komma bort ifrån det vindfattiga området kommer vi även ifrån de starka vindar som kommer efteråt.

Det finns alltid en motsatts att räkna med

Kl. 12.00 UTC, 50 47.300N 001 30.920E

Till andra sidan

6 Norra Atlanten öster utPosted by Sonny Wed, July 27, 2016 13:08:43
26 juli började vindfattig så vi stod på stället och seglade i nästan tre knop utan att komma fram över grund. När sedan strömmen vände kunde vi ta oss över det trafikerade området till franska sidan för att fortsätta färden öster ut. Med lite ökad vind och strömmen med oss gick det i sju knop ett par timmar. Och så klart är det solsken och härlig värme även i dag. Nätterna är dock kyliga och det kan vara kylan som gör att jag äter betydligt mera nu än när jag var i varmare länder. Det går åt mycket energi för att hålla värmen. En riktig segelskuta vid namn Avatar har jagat oss hela dagen men tyvärr hinner den inte ikapp oss innan mörkret. Två knop fortare än Elaine seglar den med alla sina segel. Både råsegel, gaffelsegel och toppsegel ståtar hon med. 34 meter lång och 6 meter bred är den. En vacker syn i horisonten när solen går ned. Och tillsammans gled Elaine och Avatar över noll meridianen i natten. De stora skeppen på ibland över 300 meter ingen vacker syn. Men det går plats väldigt många konteiner på dem. Och det kommer hela tiden nya skepp som går i rad i kanalen. Trots alla skepp har vi aldrig sett mer än sex stycken samtidigt. När vi gick över det trafikerade stråket såg vi endast fem samtidigt. På AIS skärmen var det dock helt fullt och det verkade omöjligt att passera denna karavan. Men jorden är rund så man ser inte så långt på havet. Och detta lär vara världens mest trafikerade vatten. Men det kanske alla länder skryter med att de har. Segel är miljövänlig framdrift av skutor 50 04.25N 001 09.540W

Möte med krigsfartyg

6 Norra Atlanten öster utPosted by Sonny Tue, July 26, 2016 09:46:35
Denna dag fortsatte lika stilla och med solig värme som gårdagen. Lätta vindar från väster och inte en båt i sikte. Det är väldigt få båtar jag ser trots att AIS-skärmen är full av dem. På 5 mils håll kan jag se överbyggnaden på de största skeppen. De mindre fiskebåtarna får vara närmare för att synas. En ganska stort skepp som kom rakt emot oss syntes inte på AIS-apparaten. Då är det kustbevakning eller annat krigsskepp som är ute och rör på sig. När den var ca 500meter ifrån oss vänder den bredsidan till! Och jag skrek ladda kaninerna, men ingenting hände. Nu för tiden har jag varken besättning eller kanoner. Efter att gått söder ut några hundra meter girar den åter tvärt tillbaka till sin västliga kurs. Jag kan tro att de blev rädda när jag skrek ut min årder om att ladda kanonerna. Så klart viste de inte att Elaine inte är bestyckad med några kanoner så de tog det säkra före det osäkra och väjde i tid. Och i dag har vi fått smaka på ordentlig motström mellan Engelska Portland och Franska Cap de la Hauge. Här minskade farten över grund med över en knop. Men samtidigt ökade farten genom vattnet med över en knop. Det rör sig om drygt två knop som tidvattnet rusar ut i atlanten med. Vi ligger på den Engelska sidan av trafikseparations zonerna då det är mindre ström här. Vid Franska sidan kan det vara både fyra och fem knop när det är som mest. Men det här med strömmen jämnar ut sig. Första dygnet var det 105 mil på både logg och GPS. Intressant är det att vara med om krafterna i vind och vatten. Jorden snurrar och vi med den 50 09 100N 003 00 050W

Newlyn lämnas

6 Norra Atlanten öster utPosted by Sonny Mon, July 25, 2016 16:08:11
24 juli spenderar jag mina sista pund på lite färskvaror och även några kylvaror. Då det är kallt i havet blir det kallt på golvet i båten så där kan man lägga lite varor som vill ha kyla. Sedan lägger man en filt över och vipps är där ett kylskåp, riktig magi. Och det är härligt att kunna köpa frukt och grönsaker till rimliga priser igen.

Sedan är det de där med at lämna nya vänner och en vänlig plats som denna. Målet var Roscoff men ödet ville annat så det blev Newlyn. Och det tackar man för. Roscoff har sin gamla stad som är något visst med. Newlyn är ett riktigt samhälle med riktiga människor som lever nu och i verkligheten.

Att få hjälp när man behöver av empatifulla mäniskor är också väldigt tacksamt. Och som grädde på moset kommer Eva och Tobbe och pratar svenska med mig. Tillsammans gör vi ett par givande utflykter som gör gott för själen. Så jag känner mig helt återställd och det känns även helt rätt att segla i dag trots lite regn och dimma.

En timma från Newlyn lättar den gråa himmelen upp och solglasögonen kommer på. Vinden försvinner vilket inte var tänkt och det gungar något förfärligt. Men sjöbenen verkar vara kvar så det får man ta. Några timmar senare är det blå himmel och solsken. Även vinden kommer tillbaka och puttar oss längre in i kanalen i god fart.

Nu får vi se hur långt vi kommer. Vind, tidvatten och strömmar är det som riktigt mycket påverkar seglingen i kanalen. Det skall vara måttliga vindar från västligt håll en vecka så nu gäller det att passa på. Att behöva ligga i någon hamn och vänta på västliga vindar är mindre roligt. Så nu kör vi så länge det går är det tänkt.

Ödet ändrar den tänkta framtiden

50 04.70N 005 30.250W

Cykeltur i Cornwall

6 Norra Atlanten öster utPosted by sören Sat, July 23, 2016 21:23:04
23 juli börjar de svenska båtarna dominera bryggan. 5 svenskbyggda båtar ligger nu på östra sidan av pontonen. 2 Hallberg Rassy 1 Forgus 1 Albin Vega och 1 Maxi. Men det är dock bara två av dem som för Svensk flagg. Och det är endast 3 Svenska seglare här som i dag tog en cykeltur genom det vackra och pittoreska landskapet Cornwall.

Smala vägar och små byar med små hus fick vi se mycket av när vi sakta tog oss genom det vackra landskapet med många höga häckar. Det var fint väder hela vägen och även när vi nådda Lands´End. Här var en liten mängd hus som i dag endast är ämnade för turister. Något galleri och flera souvenirbutiker, många matställen och även biografer fanns det här.

Riktigt turistigt, men om man vände sig bort från byggnaderna fanns där ett fantastiskt landskap och klippor som kastade sig ned i havet. Och utan för denna kust ligger några små skär där fyren står. Ytterligare en bit västerut ”drygt 20 mil” så ligger det en liten ögrupp som heter Isle of Scilly och är med Bishop Rock Storbritanniens sista landstycke mot väster här i södra delen av landet.

Cyklingen tillbaka blev i traditionellt brittiskt väder med lite dimma och små vattendroppar i luften. Men då vi tog stora vägen tillbaka gick det på en timma och någon minut. Vägen dit tog nästan fyra timmar med alla krokar stopp och mycket kultur.

Här finns många uppresta stenar och lämningar från 4-5000 år sedan. Stenålderns människor kunde så mycket som vi inte längre kan och än mindre förstår. I morgon är det tänkt att vi seglar vidare så hamnavgifter och el skall betalas.

Om man ropar Newlyn på radion svarar hamnchefen som har en hel del humor att servera var gång man möter honom. Det kostar 20 pund per natt och dryga pundet för elen. Då de släpade in oss i hamnen så fick jag två nätter gratis. Det var god kutym att hjälpa seglare i nöd förklarade han då. Nu var plötsligt min båt i den minsta klassen och jag skall ligga en natt till så det blir 15£ för hela vistelsen sa han.

Det verkar som både mekaniker och hamnen tar ytters lite betalt då startmotorn kostade en slant. Att bli så här väl omhändertagen känns både konstigt och hedrande. En stor eloge till denna lilla hamn och by med trevliga Engelska människor.

Även bilisterna här på de smala vägarna skall ha mycket beröm då de tålmodigt väntat och inte kört närmare än 2 meter samt aldrig tutat på oss i dag. Detta är helt klart en plats jag kommer tillbaka till om tillfälle bjuds.

Medmänsklighet värmer fint i skälen

50 05.16N 005 32.60W



Tuffande ljud i kajutan

6 Norra Atlanten öster utPosted by sören Sat, July 23, 2016 21:20:57

22 juli blir det mycket prat med det trevliga paret i grannbåten. Det är Eva och Tobbe i sin Forgus 36a vid namn Moana som är på väg ut i världen. De hamnade på andra sidan pontonen då båten som låg där tidigare lämnade hamnen i morse.

Och mekanikern dök inte upp vid ett tiden så jag tog en promenad till deras lokal strax bredvid hamnkontoret och kollade. Ingen startmotor hade då dykt upp från renoverarna som utlovat. Men de ringer och får veta att den precis blivit klar varför de sätter en man på att hämta den med det samma.

Det är skönt med mäniskor som bryr sig och gör så gott de kan. Stunden de tog innan mekanikern kom till Elaine gav mer tid till socialisering med grannarna. Men snart kom mekanikern släpande på sin plastback med några verktyg och den renoverade startmotorn.

När jag fick se startmotorn blev jag minst sagt förvånad. Den såg helt ny ut. Ny solinoid och lite nytt inuti samt fint målad och skinande metall där det inte skulle vara någon färg. Jag fick titta fler gånger för att finna några igenkännande spår av min gamla startmotor.

När den väl var på plats så skulle det provköras. Det var bara det att motorn startade nästan innan startmotorn började snurra. Jag förstod då att min startmotor inte varit riktigt kry det sista då den verkat lite trött och inte snurrat så fort. Men nu är den opererad, pigg och kry med nytt liv och framtid.

Sedan var det de där med betalningen, ”chocken” arbetskostnad och den dyra renoveringen. Men jag blev positivt överraskad även här. Priset inklusive allt hamnade en bit under det pris som sagts om endast renoveringen av startmotorn. Med facit i hand och med det fina bemötandet och omtänksamheten från gubbarna är detta värt var enda pund.

Sedan tog vi svenskar en cykeltur mot slottet som ligger på en liten ö i andra sidan viken. Det blev sent men vi var i alla fall på fastlandet så nära det gick att komma nu när högvattnet kommit in en bit. En liten tur i byn som ligger här på fastlandet blev det också. Även detta ett bedårande litet samhälle med fina små hus.

Jag slutade dagen med firande i form av kinesisk takeaway mat vilket smakade riktigt gott när kvällskyla kom smygande. Och sedan blev det tittande på framtida väderfiler.

Allt har ett pris, men är det värt de?

50 05.16N 005 32.60W



Konst skall vara fint

6 Norra Atlanten öster utPosted by sören Thu, July 21, 2016 22:24:09

21 juli blev det besök i byn Penzance en bit öster ut. Eller by är lite i underkant, detta är en liten stad med mängder av butiker. En tågstation och en hamn som blir utan vatten då och då. Efter vandrande på gatorna blev det ett besök i konstgalleriet Penlee House. Här var det många fantastiska målningar även om själva galleriet inte var så stort gav det en stor upplevelse.

Forts senare



Engelskt väder och kultur

6 Norra Atlanten öster utPosted by sören Wed, July 20, 2016 18:38:01
20 juli var jag uppe tidigt för att ta emot mekanikern som skulle komma på morgonen. Klockan blev över nio UTC tid och ingen kom. First thing in the morning kanske inte betydde tidigt på morgonen som jag trodde. Det blev en promenad upp till kontoret och höra mig för om de kunde ringa och höra om han fått förhinder.

När jag kom tillbaka till Elaine så var mekanikerna på plats och senare fick jag reda på att den lokala tiden är en timma före UTC här i UTC landet England. Kunniga och trevliga var dessa män som tog med min startmotor för att se om den går att laga eller om de kunde hitta en annan. Klockan 5 lokal tid kommer de tillbaka och ger besked.

Problemet som är har blivit på grund av att vatten har läckt på startmotorn tror jag. Sötvattenskylaren småläckt en del innan jag upptäckte det och tog bort denna.

En liten promenad i byn blev det på dagen och senare en del prat med en båt som kom i går kväll från Nederländerna. De hade också problem med sin motor. Det var fel på diesel pumpen så de hade bara halva kraften kvar i motorn. En ny pump skulle kosta 3500£.

Det var en Janmar som har rykte om sig att det skall vara lätt att finna reservdelar till över hela världen. Men som sagt priserna på delarna är tydligen skyhöga. De lämnade i dag efter mycket skruvande. Det var sonen på 24 år som skulle segla ut i världen och pappan följer med till Portugal. Han hade inte så lång ledighet varför de var tvungna att segla på.

Fram på eftermiddagen kom det in en Engelsk segelbåt på väg väster ut. Det är alltså ingen stor ström av seglare i denna hamn. Och mekanikerna kom för att leverera ett par kostsamma förslag. Reparation eller nytt var det att välja på. Någon begagnad startmotor till Volvo finns inte att uppbringa då det är ytterst få Volvo motorer på denna ö.

Jag får till i morgon bitti på mig att bestämma mig så det blir att sova på. Ett annat alternativ är att skicka efter en motor från Sverige men det blir troligen inte billigare.

Ovana av civilisationen ger chockartade upplevelser

50 05.16N 005 32.60W




Next »