Sörens Bloggbok

Och sedan?8 Kattegatt

Posted by sören Mon, September 05, 2016 10:23:20

Vid varje slut finns alltid en början på något nytt.

Hemkomsten8 Kattegatt

Posted by sören Mon, September 05, 2016 09:56:33

3 september blev det både mer sol, vind och värme desto närmare hamnen jag kom. Det blev mycket revande för att hålla nere farten för att inte komma för tidigt. Klockan 16.00 var det sagt och det blev det också. ”Faktiskt på minuten, så på den punkten är jag inte förändrad.

På bryggan stod de nära och kära. Det var en mindre skara vilket kändes skönt då jag faktiskt kunde heja och prata med alla riktigt mycket.

Jag fick en skål med blandade färska frukter vilket var en fantastisk smakupplevelse. Speciellt de svenska plommonen och äpplena. Hamnen var sig lik, nästan kusligt lik den hamn jag lämnade. Fast lite mer sliten vilket gjorde att Elaine passade in utan att det märks att hon är tillbaka.
Själv har jag utvecklats och upplevt otroligt mycket men här har tiden stått stilla.

Fika och prat en lång stund blev det innan större delen av sällskapet gav sig av hemåt. Senare på kvällen blev jag bjuden på grillad lax av grannbåten Devine vilket smakade både gott och välbekant. Det var längesedan jag åt lax.

Det känns märkligt att vara hemma. Men samtidigt känns det inte som jag varit borta. Det finns så mycket att göra och många val att ta men jag stannar hos Elaine en stund innan jag beger mig längre upp på land.

Det är bra med färre kockar

58 00.330N 011 42.055E

Närmare och närmare8 Kattegatt

Posted by sören Fri, September 02, 2016 20:18:41

2 september Närmar jag mig Wallhamn med stormsteg. Men desto närmare jag kommer ju mörkare, kallare, blötare och blåsigare blir det.

Point of no return är passerad så det finns ingen återvändo. Åtminstone inte i år. Så jag är helt säker på att kunna segla till Wallhamns Marina och vara där klockan 16.00 i morgon 3 september.

Lite spänd är jag så klart att se om det står några på bryggan. Men tid finns att träffas även andra dagar för er som har annat för er.

Och jag kommer inte vara särskilt långt borta den närmsta tiden.
Skulle jag vare en bit bort varar det inte så länge. På Tjörn hos Elaine eller hemma vid Töllsjö kommer jag att tillbringa den närmsta tiden

Har man för hög fart går det inte att stanna i tid

Var är slutet8 Kattegatt

Posted by Sonny Fri, September 02, 2016 10:34:52

1 september närmar sig hemkomsten och vinden viner. Och den kommer från väster vilket inte är det bästa men det är mycket vind i alla fall. Vi skall nästan norr ut så om den kommer mer från sydväst blir det betydligt bekvämare även om det blåser på ordentligt.

Men det är två dygn kvar att taktika på med segel och vindar. Och det är inte så långt från Läsö till Tjörn. Det känns som slutet närmar sig men så är det inte. Seglingen fortsätter i svenska vatten så länge vädret tillåter.

Marstrand, Bohus Malmön, Grötö och så klart Vinga hoppas jag få besöka innan Elaine tas upp för vintervila. Med fint väder är västkusten ett fantastiskt fint ställe att segla på. Även om det kan vara lite kyligt fram åt hösten.

Många hamnar finns men även riktigt många naturhamnar och fina ankringsplatser kan man hitta. Bohuslän och en bit till åt söder så långt det finns öar är nästa 100 sjömil långt. Ungefär lika långt som Kuna indianernas land San Blas.

Sex månader tillbringade jag i Kuna Yalas övärld och besökte bara en bråkdel av deras öar. Västkusten har betydligt fler öar så om man vill kan man tillbringa många år här också utan att tröttna. Det man tröttnar på först är kylan och mörkret.

Över allt finns sevärdheter om man öppnar ögonen.

Minnen8 Kattegatt

Posted by Sonny Fri, September 02, 2016 10:33:12

Blog image31 augusti är lugn och solig och även den sista dagen i denna månad. Det är inte så många båtar kvar i Österhamn på Läså. I värmen kommer många minnen till mig då jag ligger i solen. För 5 månader sedan lämnade vi San Blas och Panama. Mycket segling har det varit dessa månader men också många veckor på land i olika länder.

Några stopp har gjorts på Cuba, Bermuda, Azorerna, England, Holland, Helgoland samt Danmark. Alla stoppen och seglingsuppehållen gav fina upplevelser och minnen. Några höjdpunkter för de som är intresserade av naturen och dess skönhet kan nämnas. Blog image

Vinjales med sina fantastiska berg och grottor på Cuba. Människorna och den rena miljön på Bermuda där Fantasy Cave var höjdpunkten av naturens konstverk.

Flores är en av de västliga öarna i arkipelagen Azorerna som stoltserar med en fantastisk flora och ett vackert landskap. Newlyn i Cornwall nära Lands End med sina underbart hjälpsamma mäniskor och riktigt romantiska små byar.
Fågellivet på Helgolands västra del är ett måste om man stannar till vid denna taxfree ö i sydöstra Nordsjön. Och Örnreservatet Mellan Hirtshals och Skagen som ligger knappa milen ifrån Ålbäk är en fantastisk upplevelse. Där får man på nära håll se några av luftens skickligaste flygande akrobater visa upp sig. Blog image

Och allt jag fått uppleva och se finns i dag och även i morgon att uppleva och se igen både för mig och andra. Det känns som jag skall fortsätta att upptäcka och njuta även i framtiden. Det känns dumt att inte ta del av allt det fina som serveras av naturen.

Det man inte gör i dag kanske inte blir gjort i morgonBlog image

Lite Extra igen8 Kattegatt

Posted by sören Tue, August 30, 2016 23:00:31

Det är snart den 3 september och då kommer jag inseglande till Wallhamns Marina. Det blir på eftermiddagen vi förtöjer vid bryggan.

Såvida inte vinden vill något annat förstås. Om det regnar och stormar med östliga vindar så seglar jag nog tillbaka till Karibien. Men det märker ni. Skiner solen och det är medvind så förstår jag vindens vilja och då ses vi vid bryggan.

16.00 verkar vara en bra tid så har vi hela dagen på oss att hinna fram. Och att den tredje är en Lördag har jag tagit reda på. Det var ett tag sedan jag brydde mig om veckodagarna. Varje dag är olika oavsett namnet på dem.

Det är viktigt att lyssna på de som verkligen vet

Blog image
Lady Elaine i San Blas
Foto Staffan Agnetun

Öster ut på cykel8 Kattegatt

Posted by sören Tue, August 30, 2016 22:38:54

Blog image30 augusti blev det ett besök hos en krukmakare var det tänkt. Men så klart var det stängt i dag. Sedan besökte jag den östra delen av ön och även här var det långa stränder med sand. Blog image

Gräsbevuxna sanddynor och stora fält med ljung samt lite buskar består österlandet av. Och en liten bergknalle med skotska kor på hittade jag också. Lite märkligt är att de tagit ned flera lite större dungar av björkar som stått här. Det är inte så genomtänkt då hjälper till att hålla sanden på plats.Blog image

Man tycker att människan borde lära sig någon gång att om sanden börjar röra på sig så begraver den lätt en by om vinden är den rätta. Detta har hänt så många gånger förr i Danmarks historia. Och även då var det jakten på bränsle och även byggmaterial som förblindade människorna.Blog image

Det finns mycket att förundras över och även i dag träffar jag på rönnar som ståtar med mängder av röda bär. Skall det bli en kall vinter med mycket snö, vi får se. En hel del flyttfåglar kommer till Läsö på hösten och redan nu far det förbi stora flockar då och då.Blog image

Vinden har lugnat sig något i dag och solen har tittat på Läsö mest hela dagen. Och cykeln har hållit tätt trots sitt däck som håller på att falla isär. Ingen vidare kvalitet på det däcket. Men jag tror de fuskar en del med små däck då de mest används på den mindre sortens barncyklar. Blog image

Jag har även letat fram mina svenska sjökort i gömmorna då det börjar dra ihop sig. Månaden är snart slut och vinden skall vara västlig så nu är jag beredd på nästa skutt över haven.

Det är meningen att man skall lära sig av misstagen.

57 19.25N 011 07.45EBlog image

Solen är tillbaka8 Kattegatt

Posted by sören Tue, August 30, 2016 01:53:57

29 augusti har varit riktigt blåsig. Mellan 20 och 30 knop hela dagen. Flaggorna smattrade i vinden och vågorna rullade in mot stranden. Det var en del gråa moln på morgonen men solen kom snart fram och den riktigt blå himmelen hade lite vita moln på sig. Blog image

Vid lunch blev det en tur till glasblåsaren, men där var det stängt. Det var ändrade öppettider vilket var en smula snopet. Men det ligger en gammal gård inte så långt därifrån som sedan många år är ett museum.Blog image

Den byggdes på 1600 talet och brukades på traditionellt vis fram till 1949. Det var kvinnan som som ägt gården som levde kvar i huset i 10 år efter den blivit museum. Hon guidade besökare och var konservativ så några moderniteter kom aldrig till gården. Allt gjordes för hand så här fanns mycket intressant att titta på.Blog image

Sine Krogebäk hette hon och blev 84år hennes mor 90år och far 82 år gamla. De som klarade sig från dödliga sjukdomar och dödsolyckor levde länge även förr.Blog image

Det var även en liten film som visade livet på gården med sådd, skörd, malning av säden och sedan brödbak i en ganska stor ugn som eldades upp i några timmar. Sedan togs glöd, kål och aska ut så att de stora bröden kunde gräddas i den uppvärmda ugnen i mellan 2 och 3 timmar.Blog image

Lite musik och dans fick man också se där människorna var finklädda med Läsös folkdräkter. De virade in hela huvudet i en stor sjal så att de faktiskt liknade muslimska kvinnor. Blog image

Kvinnan som skötte museet i dag var svenska och riktigt trevlig. Hon informerade om en hel del på ett förståeligt språk. Detta gjorde besöket väldigt givande. Och tack vare att glasmästaren hade stängt träffade jag henne i stället.Blog image

Livet på Läsö bestod i jordbruksarbete som sköttes av kvinnorna då männen gick till sjöss efter konfirmationen. En biinkomst var allt det som kom iland då skepp gick på grund och förliste på reven här omkring.Blog image

Mellan 1780 och 1800 förliste 86 skepp på reven. 1838 till 1858 var det 165 skepp. Och mellan 1859 och 1888 gick hela 624 skepp sitt öde till mötes kring Läsö. Man förstår att fartygstrafiken ökade otroligt under detta sekel. Det sägs att det gick åt 17 bra skeppsbrott för att bygga en gård av skeppstimret

Några planer på att cykla hit hade jag inte i morse med man vet aldrig vad framtiden bjuder. Och spännande är det så klart. Speciellt då vinden tar i så man aldrig vet när vi kommer härifrån. Blog image

Vägen tillbaka till hamnen gick lätt i medvinden samtidigt som jag kunde njuta av en vacker vy med kossor hav och blå himmel. Solen värmer fint när den tittar på mig så mycket kläder fick jag ta av på tillbakavägen.

Solnedgången blev inte så fin som jag hoppats i dag men kanske blir det bättre i morgon.