Sörens Bloggbok

Sörens Bloggbok

Lady Elaine

På en resa både över och under haven till hästar och hovslagare runt om i världen. . . . .

HEMSIDAN

Var är slutet

8 KattegattPosted by Sonny Fri, September 02, 2016 10:34:52
1 september närmar sig hemkomsten och vinden viner. Och den kommer från väster vilket inte är det bästa men det är mycket vind i alla fall. Vi skall nästan norr ut så om den kommer mer från sydväst blir det betydligt bekvämare även om det blåser på ordentligt.

Men det är två dygn kvar att taktika på med segel och vindar. Och det är inte så långt från Läsö till Tjörn. Det känns som slutet närmar sig men så är det inte. Seglingen fortsätter i svenska vatten så länge vädret tillåter.

Marstrand, Bohus Malmön, Grötö och så klart Vinga hoppas jag få besöka innan Elaine tas upp för vintervila. Med fint väder är västkusten ett fantastiskt fint ställe att segla på. Även om det kan vara lite kyligt fram åt hösten.

Många hamnar finns men även riktigt många naturhamnar och fina ankringsplatser kan man hitta. Bohuslän och en bit till åt söder så långt det finns öar är nästa 100 sjömil långt. Ungefär lika långt som Kuna indianernas land San Blas.

Sex månader tillbringade jag i Kuna Yalas övärld och besökte bara en bråkdel av deras öar. Västkusten har betydligt fler öar så om man vill kan man tillbringa många år här också utan att tröttna. Det man tröttnar på först är kylan och mörkret.

Över allt finns sevärdheter om man öppnar ögonen.

Minnen

8 KattegattPosted by Sonny Fri, September 02, 2016 10:33:12
31 augusti är lugn och solig och även den sista dagen i denna månad. Det är inte så många båtar kvar i Österhamn på Läså. I värmen kommer många minnen till mig då jag ligger i solen. För 5 månader sedan lämnade vi San Blas och Panama. Mycket segling har det varit dessa månader men också många veckor på land i olika länder.

Några stopp har gjorts på Cuba, Bermuda, Azorerna, England, Holland, Helgoland samt Danmark. Alla stoppen och seglingsuppehållen gav fina upplevelser och minnen. Några höjdpunkter för de som är intresserade av naturen och dess skönhet kan nämnas.

Vinjales med sina fantastiska berg och grottor på Cuba. Människorna och den rena miljön på Bermuda där Fantasy Cave var höjdpunkten av naturens konstverk.

Flores är en av de västliga öarna i arkipelagen Azorerna som stoltserar med en fantastisk flora och ett vackert landskap. Newlyn i Cornwall nära Lands End med sina underbart hjälpsamma mäniskor och riktigt romantiska små byar.
Fågellivet på Helgolands västra del är ett måste om man stannar till vid denna taxfree ö i sydöstra Nordsjön. Och Örnreservatet Mellan Hirtshals och Skagen som ligger knappa milen ifrån Ålbäk är en fantastisk upplevelse. Där får man på nära håll se några av luftens skickligaste flygande akrobater visa upp sig.

Och allt jag fått uppleva och se finns i dag och även i morgon att uppleva och se igen både för mig och andra. Det känns som jag skall fortsätta att upptäcka och njuta även i framtiden. Det känns dumt att inte ta del av allt det fina som serveras av naturen.

Det man inte gör i dag kanske inte blir gjort i morgon

På Limfjorden i friska vindar

7 Nordjön och sista bitenPosted by Sonny Tue, August 16, 2016 11:51:46
13 augusti vandrade vi runt lite i Thuborön med omnejd. Här har varit ett sjöslag för 100 år sedan som skördade många unga mäns liv. Närmare bestämt 8625 och 25 fartyg gick till botten.

Det blåste på bra och flera båtar väntade på att den starka vinden skulle vrida till nordväst så att de kunde segla tillbaka till Holland. De fick nog en tuff resa söder ut. Vi seglade på eftermiddagen öster ut med vinden och på innanhavet Limfjorden.

Trots de starka vindarna så blir det inte så mycket vågor på fjorden då den är såpas grund. 5-6 meter är det för det mesta. Och någon ränna på runt 15 meter finns som är det djupaste tror jag.

Väldigt lite segel behövs för att få fart på skutan då det friskar i mellan 20 och 30 knop. En broöppning fick vi vara med om innan vi ankrade för natten. Nära land var det riktigt lugnt och ringa vind.

För att kunna umgås mellan båtarna, Namastee och Lady Elaine så band vi ihop dem samtidigt som vi båda hade ankarna utlagda. Ett riktigt trevligt sätt att ankra på.

Nära har man de kära

56 32.75N 008 34.530E






Ökande vindar

7 Nordjön och sista bitenPosted by Sonny Mon, August 15, 2016 10:13:42
12 augusti ökade vinden sakta och var stark och frisk framåt kvällen då vi gick in i Thuboröns hamn. Detta är en stor fiskehamn med ljusblå fiskebåter och här luktar riktigt mycket fisk. I den norra basängen där vi seglare håller till klarar vi oss från stanken så länge vinden ligger på från havet.

Newlyn i Cornwall som är en av Englands största fiskehamnar och även lite större än Thyborön där luktade det inte alls fisk. I Newlyn var man väldigt noga med att tvätta både lokaler och piren ordentligt ren varje dag. Det är skillnad på danskar och engelsmän verkar det som.

Detta är en obemannad hamn där man får betala i en maskin och ladda ett kort med pengar som man sedan köper el, duschtid och annat för. Det är inte så många som ligger här i dag. När jag stannade till då vi seglade väster ut för två år sedan var det så fullt att vi lade till i bassängen bredvid.

Jag lyxade till det med både el och dusch. En dansk krona minuten kostade duschandet även de första minuterna då vattnet var kallt. Men att sedan få sova i en varm båt hela natten var riktigt skönt.

Alla hamnar är olika på olika sätt

56 42.360E 008 13.330E




Mycket blandat

7 Nordjön och sista bitenPosted by Sonny Tue, August 02, 2016 09:38:09
1 augusti startade riktigt mörkt. Men vi börjar med när det mörknade i gårkväll. Då kom det ut mer än trettio fiskefartyg på en lång rad ifrån Dan Helder i Holland. Tydligen börjar fiskarna sin vecka på söndag kväll. Och samtidigt dog vinden ut. Att ligga och driva här är inte en så bra ide då ytan inte är så stor utan då hamnar man snart på land. Det fick bli att ankra lite närmare land. Hela kusten består av sand dynor med sandstränder så här går fint att ankra över allt. Nackdelen är att tidvattenströmmen lägger båten med sidan mot vågorna så det gungar en del.

På morgonen var det riktigt svart med regn och åska. Men när ovädret dragit över kom solen med lite vind som senare både ökade och minskade en smula. Vinden har varit både byig, växlande och ändrat riktning större delen av dagen. Detta har gjort att jag varit tvungen att passa rodret mest hela tiden. Vindrodret följer vinden men att följa vinden och segla hit och dit bland de andra båtarna uppskattas säkert inte.

Men det blev en fin och solig segling i dag trots det med flera båtar på samma kurs. Svenska båten Kvasthilda seglade förbi. Och mängder med fiskebåtar har jag sett längs hela kusten som inte har någon riktigt bestämd kurs utan de rör sig lite hit och dit. Men ingen av dem har varit i vägen för oss seglare

Det var i dag som jag ville vara på Helgoland men det tar någon dag till att komma dit. Den tyska familjen med båten Namastee som vi seglade tillsammans med i norra Spanien för två år sedan börjar sin semester i dag. Och kanske möter de upp på Helgoland om vindarna tillåter. Sedan får vi se vad som händer.

Om man skiljs möts man oftast igen

53 11.810N 004 44.320E

Nordsjön den svallar och brusar

7 Nordjön och sista bitenPosted by Sonny Mon, August 01, 2016 15:35:15
31 juli Blev det slussning från det Holländska innanhavet och Nordsjön. Stora delar av Holland ligger under havsnivån men med vallar och dammar håller de havet utanför. Hur länge det nu går i uppvärmningens tid då havsytan stiger. Väl ute på Nordsjön blev det kryss hela dagen mot norr tillsammans med en gäng andra seglare.
Här ute ligger många fält med vindkraftverk som snurrar in en hel del el genom kablarna. Det ligger även en del lite konstiga plattformar men kanske de hör till elproduktionen på något vis.

Helle Jes heter en fiskebåt som grejade precis där jag lagt min rutt. 10-15 sjömil bort var den men jag ändrade min rutt ett par mil åt väster. Men då jag närmar mig åker den precis där jag lagt min nya rutt. Jag går därför ytterligare lite till väster. Men fiskaren fortsätter att följa min rutt upp och ned på en sträcka av fem mil om igen.

Runt 7 knop håller den. Och då vi äntligen möts tror jag att allt skall bli lugnt, men inte då. Helle Jes vänder och kommer efter mig. Jag undrar förstås vad han håller på med och ropar på VHF-radion. Det är flundragarn han lägger ut i flera rader förklarar han. Jag undrar om vi är i vägen men vi går gott klart svarar han. Det är mindre än tre hundra meter när han passerar. Ganska nära tycker jag men jag håller kursen och allt går bra.

Vågorna ökade under dagen även om vinden var ganska konstant. Förmodligen blåser det mer längre norr ut. Och tidvattnet skapar strömmar som hjälper vågorna också. Bra fart hade vi hela dagen så att det guppar lite får man då på köpet.

Och innan Holland tar slut så viker det av en del mot öster. Sedan lovas sydvästliga vindar tills i morgon så då blir det lugnare på Nordsjön skulle jag tro.

Den som inte frågar får aldrig veta

51 54.190N 003 54.850E

Engelska Kanalen Passerad

6 Norra Atlanten öster utPosted by Sonny Thu, July 28, 2016 10:35:06
27 juli gick det väldigt bra hela natten så vi var för tidiga vid passagen Dover, Calais. Det blev till att reva segel och reducera farten så vi skulle kunna gå ut från Kanalen när strömmen vänder. Det blåste en del så vågorna byggde sig stora men då vi smög fram hade vi inga problem med dem. Det var även grått med regn hängande i luften.

När det sedan började närma sig kom flera segelbåtar ut från Boulogne Sur Mer och ville vara med i racet. Endast ett stort Passagerarfartyg kom från England och skulle till Calais då jag passerade. Vi var över en sjömil ifrån den då den gick in till Calais så någon trafikstockning var det inte i dag.

Sedan bar det iväg i solsken och många knop då vinden var bra och strömmen stark. Elaine och en 22 meters segelskuta med ett råsegel uppe vid namn Ernestine var de enda som gick en bit ut från land efter vi lämnat den beryktade kanalen. Alla andra segelbåtar går alldeles vid land och övernattar i marinorna.

På så vis får de medström vid var segling mellan hamnarna. Det tar dock otroligt med tid i anspråk. Seglar man med strömmen så får man mer tid i den och kommer längre. Seglar man mot strömmen blir den perioden kortare som inte ger så många mil. Om man jämför strömmen vid land som ligger stilla hela tiden. Så att segla hela tiden är otroligt mer effektivt trots lite motström då och då.

Tre dagar tog vi på oss denna gång. När vi seglade åt andra hållet gick det åt betydligt fler dagar. Men här är det mest västanvind så här års så det är inte så konstigt.
Vinden skall mojna framåt natten så det blir en lugn natt på Nordsjön efter en frisk och härlig dag. Kan vi komma bort ifrån det vindfattiga området kommer vi även ifrån de starka vindar som kommer efteråt.

Det finns alltid en motsatts att räkna med

Kl. 12.00 UTC, 50 47.300N 001 30.920E

Till andra sidan

6 Norra Atlanten öster utPosted by Sonny Wed, July 27, 2016 13:08:43
26 juli började vindfattig så vi stod på stället och seglade i nästan tre knop utan att komma fram över grund. När sedan strömmen vände kunde vi ta oss över det trafikerade området till franska sidan för att fortsätta färden öster ut. Med lite ökad vind och strömmen med oss gick det i sju knop ett par timmar. Och så klart är det solsken och härlig värme även i dag. Nätterna är dock kyliga och det kan vara kylan som gör att jag äter betydligt mera nu än när jag var i varmare länder. Det går åt mycket energi för att hålla värmen. En riktig segelskuta vid namn Avatar har jagat oss hela dagen men tyvärr hinner den inte ikapp oss innan mörkret. Två knop fortare än Elaine seglar den med alla sina segel. Både råsegel, gaffelsegel och toppsegel ståtar hon med. 34 meter lång och 6 meter bred är den. En vacker syn i horisonten när solen går ned. Och tillsammans gled Elaine och Avatar över noll meridianen i natten. De stora skeppen på ibland över 300 meter ingen vacker syn. Men det går plats väldigt många konteiner på dem. Och det kommer hela tiden nya skepp som går i rad i kanalen. Trots alla skepp har vi aldrig sett mer än sex stycken samtidigt. När vi gick över det trafikerade stråket såg vi endast fem samtidigt. På AIS skärmen var det dock helt fullt och det verkade omöjligt att passera denna karavan. Men jorden är rund så man ser inte så långt på havet. Och detta lär vara världens mest trafikerade vatten. Men det kanske alla länder skryter med att de har. Segel är miljövänlig framdrift av skutor 50 04.25N 001 09.540W

Next »